וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הארי פוטר וגביע האש

ירון חיימסון

27.4.2006 / 16:24

ירון חיימסון מפרגן (כמעט) מכל הלב לאחרון של משקפופר הפלא ובעיקר לתוספות ה(לרוב) מגניבות של ה-DVD

הפעם, ברשותכם, נתחיל מהסוף: סרט מצוין, ו-DVD מעולה. לכו ותקנו אותו. עכשיו.

אחרי שהסרנו את המסקנה הסופית מהדרך, אפשר להתחיל קצת יותר בנחת. במחוזותי, אני ידוע כחובב לא קטן של טלויזיה וקולנוע בריטים (לא מהמטורפים שמדקלמים את "ד"ר הו" ברוורס אבל בכל זאת) וכמו כן כחובב גדול למדי של פנטזיה ספרותית ומצולמת. בעבר, נדירים היו סרטי המד"ב/פנטזיה שהיו מצליחים לחלוף בקולנוע ולהעלם לתהום הנשיה בדרכם לוידאו מבלי שאצפה בהם. כיום, עם מערכות הקולנוע הביתי, המסכים הגדולים והסאונד ההקפי – הייאוש פשוט נעשה יותר נוח. הזדמנויות הקולנוע שלי הולכות ופוחתות ואני מוצא עצמי מנצל יותר ויותר את המנויים השנתיים בספרייה השכונתית.

בחורף 2001 היה חג קטן לחובבי הפנטזיה – זהו מועד יציאת הסרט הראשון בסדרת "שר הטבעות". מול קולוסוס שכזה, לסרט רווי חן אך מועט עלילה כ-"הארי פוטר" הראשון לא היה הרבה סיכוי. הסרט ההוא היה מהנה כמו צפייה בטקס יום ירושליים בביצוע כיתה ד'1 – למעט כמה אפקטים ויזואלים הסרט שחזר שורה אחר שורה את הספר שלא היה, איך לומר, גליק גדול (לפחות לא באופן יחסי). מאידך גיסא, הסרט עשה המון כסף (כמעט מיליארד דולר ברחבי העולם) מה שחייב המשך.

עברה שנה ושום דבר לא השתנה – "שני הצריחים" האפל הופיע, ומולו "הארי פוטר וחדר הסודות". יש כמה נקודות דימיון בין הסרטים – שניהם ארוכים ושניהם הכניסו הרבה כסף. פה בערך זה נגמר – ברמה האמנותית אין כאן מה להשוות. מעניין אם זה מה שגרם למפיקי הסדרה לקפוץ שנה ולוותר על הקרב מול "שיבת המלך" (אולי מה שעזר לו להפוך לסרט הקופתי השני בכל הזמנים, לאחר "טיטאניק").

ב-2004 חזרה הסדרה עם "האסיר מאזקבאן". אם הספרים הראו שיפור קל ככל שהסדרה מתקדמת, הם גם צברו יותר עובי ודפים. ה"שומן" המיותר בספר נאלץ לרדת בסרטים, שגם ככה עברו כולם את ה-140 דקות, מה שיצר את המקבילה הקולנועית לגבינה שוויצרית – מרוב חורים לא רואים את הסרט. בואו נאמר שהצלחתי לראות את הסרט בטיסה ולנמנם לא רע באותו הזמן וזה אומר דרשני.

אם כך, ציפיותי מהסרט הרביעי לא היו גדולות ונצורות. את ספרי הסדרה זנחתי ברביעי (העובי שלו הראה אי יכולת של העורך להשתלט על הסופרת, מה שלרוב מעיד על איכות הספר ולא לטובה) ולכן דווקא הייתי סקרן לראותו. סיבה נוספת היא שסוף-סוף קיבלה הסדרה במאי רציני בדמותו של מייק ניואל הבריטי (הבמאי הבריטי הראשון שמביים סרט בסדרה). במאי "אפריל הקסום" ו"דוני בראסקו" ו-"4 חתונות" הראה בעבר כי הוא מסוגל לשלב היטב הומור, דרמה ומעט מתח.

רוב הצוות מהסרט הקודם נשאר: דניאל "הארי" רדקליף, רופרט "רון" גרינט, אמה "הרמיוני" ווטסון (חגגה sweet 16 בשבוע שעבר ונראית מצוין) ושאר הילדודס. המבוגרים יותר מקבלים בסרט תפקידים קטנים מבעבר (מייקל גמבון כדומבלדור, אלן ריקמן המרושע כסנייפ, ורובי קולטריין המפצח את "הגריד", כאשר גארי אולדמן מגדיל לעשות וממשיך את הופעתו מהסרט השלישי בסצנת דיבור אחת מתוך ערימת גחלים לוחשות בתוך האח. מאידך גיסא – כמה כוכבים אחרים נוצצים מעל המסך בסרט: ברנדאן גליסן האירי השמנמן (הזכור לטובה מ"הגנרל" (לא ראיתם אז קחו ב-DVD), "קולד מאונטיין" ו-"ממלכת גן העדן") נותן הופעה דרמתית/קומית משובחת, מירנדה ריצ'רדסון ככתבת המעצבנת (מעט הומאז' לדמותה ב-"פשוט נהדרת") ומאפיל על שניהם רייף פיינס ("רשימת שינדלר", "הפצוע האנגלי", "קץ הרומן" ו-"הגנן המתמיד" המשובח) כלורד וולדמורט – פיינס מעביר את דמותו של המכשף הרשע בצורה כל-כך מרשימה, מטלטל את הצופה בין פחד, הבנה וספק אמפתיה, שאם לא היה מדובר בסצינה אחת (אמנם מעט ארוכה) לא הייתי שולל אף מועמדות לפרסים. פיינס, שחקן ענק, נותן הופעה משובחת שכדאי לראות את הסרט רק בעבורה. אגב, בתוספות יש ראיון עם פיינס, שמודה ששקל לוותר על התפקיד, אך שוכנע ע"י אחייניותיו לבצע אותו.

למען מאוכזבי הסרט השלישי אומר שמבירור שעשיתי עם כמה קוראים נאמנים – מה שהורידו אינו פוגם בעלילה הראשית ועוזר לסרט להיות הדוק יותר (עד כמה שסרט באורך שעתיים וחצי יכול להיות הדוק). חסרון (מינורי) שקיים בסרט כזה (והוא חסרון מובנה בסדרה כולה) – מה לעשות והארי פוטר חייב (ע"פ החוזה של הסופרת) להופיע בשבעה ספרים? יש קושי מסוים ליצור מתח אמיתי ואותנטי כאשר ברור שהגיבור וגיבורי המשנה העיקריים חייבים לחיות. מה הפתרון? הבה נחבוט בדמויות המשנה המסכנות. מה קרה? להם לא מגיע חוזה לכמה סרטים?

חסרון נוסף הוא העובדה שהדמויות אינן מתבגרות. הגיבורים הראשיים הם בני 16 שמשחקים בני 13. בסרט הבא זה כבר הולך להפסיק לעבוד, היות ובעוד שנתיים הם יהיו בני 18 ובאמת יהיה קשה לשכנע אותנו שהם בני 14, ולא דופקים בירות ועושים מעשים בשירותים של הפאב בכפר שליד הוגוורטס.

עד עכשיו שיבחנו את הסרט. כעת מגיע ה-DVD והוא אחד מהמושקעים ביותר שיצא לי לבקר ולראות לאחרונה. דיסק שלם מלא בסרטונים שמלווים את הסרט, מראים כיצד הכוכבים עבדו (וקשה יש לומר), איך יצרו את האפקטים והתפאורות. מרשים במיוחד הקטע על ההסרטה התת-מימית שבוצעה בבריכת ענק ייעודית – דניאל (הארי) צבר מעל 41 שעות צלילה בזמן הצילומים. כל התוספות אגב מתורגמות לעברית.

קטע ביזארי במיוחד קיים בדיסק התוספות – סט משחקים המשחזרים את אתגר 3 הקוסמים (כמו בסרט) ומשוחקים ע"י כפתורי שלט ה-DVD. מעבר לעובדה שלא ממש הצלחתי לתפעל אותם כהלכה והם די עיצבנו אותי – הם הזכירו לי יותר מכל את הוגו, את אותו רעיון עוועים בדמות טרול מנוזל וקופצני שילדים היו מזיזים בחיוג בטלפון. מצמרר. כולי תקווה שזה רעיון חד פעמי ושזה שהגה אותו עבר לנהל פורום לשטיחי ריקוד באינטרנט.

לסיכום – סרט טוב, בפני עצמו, הטוב בסדרה עד כה, ו-DVD מקצועי מפוצץ בתוכן. לכו לקנות, עכשיו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully