וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קיבל ת'מוזה

דור בלך

11.12.2009 / 13:48

אחרי שנראה היה שהפוטנציאל לא יתממש, טוטו תמוז פורח בבית"ר ירושלים. האם זה אומר שהמהפכה מבחינתו הושלמה?

בילדותו בפתח תקוה, עבד טוטו תמוז כמעט באופן יומיומי על בעיטות לשער מכל נקודה ברחבה. במחלקת הנוער של הפועל פתח תקוה זוכרים איך היה נשאר שעות אחרי האימונים ומנסה שוב ושוב, עד שהצליח לכבוש מכל זווית, גם עם רגל שמאל החלשה. האימונים הקשים השתלמו, וכבר במשחק הבכורה שלו בבוגרים חגג תמוז צמד וסיים את העונה עם 11 שערים. הילד המשיך לעבוד קשה גם כשעבר בסיום העונה לבית"ר ירושלים, אך דווקא אז, בשיא הצלחתו, כשסיים חצי עונה עם תשעה שערים, הוחלפה העבודה הקשה בגינוני פרימדונה והתותחים נדמו. תמוז לא כבש עד סיום העונה, כשבעונה שלאחר מכן הבקיע שישה שערים, יותר ממחציתם בגארבג' טיים, כשבית"ר כבר אלופה. בעונה שעברה כבר הסתפק בארבעה שערים בלבד.

דווקא השנה, כשחזר יצחק שום, המאמן אתו תמוז לא הסתדר, בלשון המעטה, בקדנציה הקודמת (השניים רבו בפומבי לאחר שתמוז הוחלף באשדוד, מה שהוביל לייבוש מתמשך על הספסל), החלוץ לא מפסיק למצוא את הרשת, ועומד על שבעה שערים עד כה. ואולי לא דווקא, אלא בגלל. אמנם, בכל קיץ מספר תמוז על השינוי בגישה ואימוץ אורח חיים ספורטיבי, ולאחר כל גול שלו דובר על קאמבק, אבל הפעם, לפחות כפי שמסתמן עד כה, תמוז באמת שינה גישה. כבר בתחילת העונה שעברה הוא שכר את שרותיו של קואץ' אישי על מנת לעבוד על הצד המנטאלי, אך נראה שהשינוי בתפישה הגיע רק כששום חזר ותמוז הבין כי אין ברירה. "אחרי מה שהיה לו עם שום בעבר הוא הבין שרק עבודה קשה תיתן לו מקום בהרכב", מסביר אלי אוחנה, אחד שיודע דבר או שניים על בית"ר ירושלים. "הוא גם אמר שאם רק יתנו לו דקות, הוא ינסה להוכיח את עצמו בהן".

טוטו תמוז שחקן בית"ר ירושלים חוגג. יותם רונן
הבין שאין לו ברירה והתחיל להשקיע. תמוז/יותם רונן

לא מידפק על הדלת - שובר אותה

החלוץ הכישרוני, שנהנה תמיד ליפול למשבצת ילד הפלא שלא עובד קשה ונשען על הטאלנט בלבד, התחיל להשקיע על המגרש ומחוצה לו, והתוצאות לא איחרו לבוא. אפילו יו"ר הקבוצה איציק קורנפיין, שממעט לדבר על שחקנים ספציפיים, התייחס לאחרונה לחלוץ בנושא. "במצב שנוצר בבית"ר השנה, יש הרבה הזדמנויות לשחקנים להוכיח את עצמם", הסביר שוער העבר. "אם רוב השחקנים מקישים בדלת בבקשה להכנסה להרכב, טוטו שובר אותה עם פטיש".

"זה לא שהוא חזר להיות הילד שנשאר במגרש לאחר האימונים ומתאמן שעות לבד, רחוק מזה", מסביר גורם בבית"ר, "אבל הוא כן משקיע באימונים, שומר על הגוף שלו מחוץ למגרש ועושה את כל מה שצריך. כשכל יתר השחקנים הבכירים חוץ מהצעירים לא עושים אפילו את זה, זה נותן לו יתרון יחסי והופך את ההשקעה שלו להרבה יותר משמעותית".

"מבחינת היכולת לתת גול, הוא הכי טוב שראיתי בישראל ואין מי שמתקרב אליו אפילו", נזכר מרקוס רומולו, ששיתף איתו פעולה בחוד הבית"רי בעונת הדאבל. "אבל הוא לא עשה את כל מה שדרוש ממקצוען לעשות מעבר ליכולת על המגרש, וראיתי ככה המון שחקנים מוכשרים מאוד הולכים לאיבוד בברזיל. אם אתה רוצה להצליח, אתה צריך להבין שאתה כבר לא משחק בשכונה ולהתחיל להתנהג כמו שחקן. אם הוא עושה את זה, אני בטוח שהוא יגיע רחוק".

להיזהר עם ההצהרות

גיורא שפיגל התנגד בזמנו להגעתו של תמוז לבירה. הוא לא חוזר בו, אבל מסביר ששינוי הגישה של תמוז ושינוי האווירה בבית"ר עשו לו רק טוב. "טוטו הוא בעל פונציאל גדול מאוד להיות חלוץ וסקורר מצוין, שנותן את התוצרת הדרושה מהתפקיד, אך אולי עצם ההגעה שלו לבית"ר באותה נקודה של הקריירה לא הייתה מתאימה לו", אומר מי שהיה המנהל המקצועי של בית"ר ועבד יחד עם שום בתקופה שבה הגיע החלוץ, "יש לו המון חסרונות ביסודות והבנת המשחק וההגעה לבית"ר כחלק ממצבה של 4-5 חלוצים לא הייתה בריאה עבורו. בית"ר של היום צנועה יותר והוא בשל יותר, כך שהדברים מתאזנים ומאפשרים לו להשתלב".

ובאמת, מצבה של בית"ר מאפשר לתמוז לפרוח. מעבר ללחץ שירד מכתפי הקבוצה שהפכה ממועמדת לאליפות לקבוצת מרכז טבלה, גם שיטת המשחק השתנתה לטובתו של החלוץ. כשהאמצע כבר לא משופע בכוכבים שמלהטטים בכדור, המשחק נע מהר יותר קדימה ומייצר לחלוצים מצבים רבים יותר. כשלפני תמוז בסגל מופיעים רק ברק יצחקי ועמית בן שושן, ללא עוד שניים או שלושה חלוצים נוספים, ההזדמנויות שהוא עצמו מקבל גדולות יותר, והשעות שהעביר ברחבה כילד באם המושבות באות לידי ביטוי.

בניגוד לשנים עברו, תמוז נשאר עם הרגליים על הקרקע בפגרה ולא תכנן את מעברו לבאיירן מינכן או אייאקס. סוכניו אמנם סיפרו על הצעות, אך הוא התרכז בעיקר בהווה ולא בעתיד. בזמן שיצחקי וברוכיאן הגיעו לאימונים בעיקר בכדי לקחת רשימות לדיוטי פרי מחבריהם לקבוצה, תמוז הגיע כדי לכבוש ולזכות במקום בהרכב. גם עכשיו, כשיצחקי מחפש מהלכים מרשימים לקלטות שישלחו לקבוצות באירופה, תמוז פשוט מחפש את הדרך הקצרה ביותר אל הרשת. אם ימשיך כך ולא יתפתה לחפש גם הוא להרשים את הסקאוטים במהלכים גרנדיוזיים, ייתכן שיגיע לאירופה עוד לפני חבריו לקבוצה.

"הוא תמיד היה כישרון גדול וסקורר מצויין וזה לא סוד", מסכם אוחנה. "היו לו קצת בעיות בדרך, אבל לא לכל דבר יש הסבר רציונאלי. השנתיים האחרונות לא היו טובות עבורו, אולי היו לו בעיות אישיות, אולי הוא לא היה מרוכז, אי אפשר לדעת בוודאות, אבל העובדות הן שגם את העונה הזאת הוא פתח כשחקן ספסל, עשה את דרכו להרכב ובינתיים לא מפסיק לכבוש. נראה שהוא בתקופה טובה".

שפיגל לא עיוור לפריחה של תמוז, אבל נזהר מלצאת בהצהרות. "טוטו נמצא עדיין על המשבצת של פוטנציאל. חצי עונה טובה או תקופה טובה עם כמה שערים ובישולים אינם יכולים להיחשב כהפיכה לשחקן משמעותי", הוא מבהיר, "ממה שראיתי הוא אכן שינה אספקטים במשחק שלו. הוא חושב מהר יותר, קבוצתי וחכם יותר, אך עדיין יש דברים שלא ניתן לקבוע באופן חד משמעי. אם הוא ימשיך בקצב הזה ואכן יסיים עם כמות של 17-20 שערים את העונה, מדובר יהיה בשינוי מוחלט וברור".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
טוטו תמוז עם אבירם ברוכיאן שחקני בית"ר ירושלים. אסף שקד
ברוכיאן ישב על המזוודות, אבל נראה שתמוז ימצא מהר יותר קבוצה באירופה/אסף שקד

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully