וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כשהרוח נושבת

יובל אביבי

28.1.2007 / 15:19

יובל אביבי לא קונה את מפגן הצדקנות האנטי-כיבושי של קן לואץ' ותמה באיזה זכות גרף הסרט כל כך הרבה פרסים

זו חייבת להיות בדיחה, נכון? לא יכול להיות שהסרט המטיפני, הצדקני ובעיקר המשעמם הזה זכה לכל כך הרבה ביקורות משבחות. לא ייתכן שהוא זכה בפרס דקל הזהב, לסרט הטוב ביותר, לא פחות. מה בדיוק הופך את השעתיים המבוזבזות שקוראים להן "כשהרוח נושבת" לשוות את התארים המופרכים האלה?

המוצר המשמים הזה מאכזב במיוחד נוכח הסיפור חורך הלבבות שבמרכזו. איך, איך לוקח פול לברטי החוצפן סיפור נפלא ומרגש על שני אחים אירים הלוחמים במחתרת נגד האנגלים, ונידונים להילחם זה בזה בסופו של דבר, והופך אותו לתסריט מנופח מחשיבות עצמית ולאה כמו מוסד גריאטרי? איך משתמש קן לואץ', בעל השם, בחומר גלם פצצתי ומלא גיצים שכזה, חומר נפץ איכותי, ועושה ממנו מין קפצון משומש שכזה? למה שחקנים עם רקורד מרשים כל כך לא מצליחים להשתמש ביותר משתי הבעות פנים לאורך 124 דקות? לעזאזל, למה המאבק האירי לעצמאות נראה פה כמו מאבקן של שתי ריץ'-ביץ' על מלכות הכיתה? מה זו החובבנות הזו?

דברים חריפים, כן, אבל אני חייב לעמוד מאחוריהם: אחרי הצפייה בסרט התברר לי שהמניפסט המהולל של קן לואץ' נגד הכיבוש והעוול שעושה עם אחד לשכנו הוא קשקוש חסר תוחלת, חסר טעם כמו המבורגר שעשוי מקינואה.

עזבו את זה שלואץ' החביב בוחר לתמוך באנדרדוג רק בגלל שסיכוייו נמוכים יותר. אני בכלל לא מדבר על החרם של לואץ' על ישראל בשל הכיבוש בעזה, לא בטוח שאני לא מסכים איתו. אני מדבר על זה שהאירים זוכים להצדקה ולחנינה מוחלטת, בלי שום דיון מורכב באמת במלחמה. אני מדבר על זה שהסיפור ההיסטורי הנפלא הזה, שיכול להיות חקירה פילוסופית של טבע האדם, של האידיאולוגיה בשירות הרצח, לשני הכיוונים, של חוסר התוחלת של המלחמה, הופך לסנגוריה על ההתקוממות הרצחנית של הנכבש, בלי שום הסבר מניח את הדעת. אני מדבר על זה שהתחרות בין שני אחים, והפערים האידיאולוגיים שהופכים לקרב עד מוות ביניהם, מטופלים כאילו מדובר בהשתלטות על ארגז החול בגן.

בסרט הזה אין מתח, אין אמירה ואין טיפול ממשי בנושאים שכביכול הוא מעלה. יש פה הרבה דם ודמעות, בסצינות מחרידות שלא ברור איזו מטרה הן משרתות, יש פה סוף נורא ואיום שנתמך בשתי אנקדוטות במהלך העלילה, ואין פה שום "עוצמה ורגש" כפפי שמבטיחה הכריכה האחורית של ה-DVD.

גם אין תוספות. מי היה מאמין. טריילר ועוד דיבורים מייגעים של הבמאי הזה, שרק מחיר הטלוויזיה מנע ממני לסתום לו את הפה באופן המזכיר את מנהגי האירים. אוח, כמה צדקנות בלי כיסוי, איזו התאהבות חסרת פרופורציה באומללים. שמעתי שאומרים שמדובר בסרט שמנתח את המלחמה, ומתנגד לה באופן נחרץ, על כל פניה. איזה קשקוש! לואץ' מאוהב בדם, רק שיגיע מהצד הנכון מבחינתו. לכל מי שחושק במשהו שהוא יותר מתלישת אצבעות גראפית ונוראה, שעוסק באמת בטרגדיה של מלחמה באופן מורכב, שייקח את "גן עדן עכשיו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully