072-3300504

רוצים לחזור

סקר חדש שנערך בקרב מדענים ישראלים שעובדים בחו"ל מגלה למרבה ההפתעה כי אלו היו מעדיפים לחזור ארצה. זאת במידה והיו יכולים למצוא משרות מתאימות

רוי רגב | 18-02-2008 12:29:00

סקר חדש ומפתיע של משרד התמ"ת מגלה כי לא פחות מ-50% ממדעני הביו-טק הישראלים היו חוזרים ארצה מחו"ל, במידה והייתה מוצעת להם משרה מאתגרת מספיק בישראל. הסקר הוא יוזמה של ארגון "ביו-אברוד" הישראלי, ששם לו למטרה להחזיר את חוקרי הביו-טק הישראלים והמוכשרים ארצה.

שאלון הסקר נשלח לכ-300 חוקרים ישראלים בחו"ל ולמרבה ההפתעה 185 מהם השיבו כבר אחרי שבועיים. לפי הסקר רוב החוקרים הנשואים עם ילדים רוצים לשוב ארצה ולגדל את הילדים בישראל. לגבי החוקרים הרווקים עולה מהסקר כי פחות דחוף להם לעלות ארצה. לפי הסקר אין ספק כי מחשבה על בניית משפחה משפרת בצורה דרסטית את הסיכויים כי חוקרים אלו ישובו ארצה.

עוד עולה מהסקר כי יותר מחצי מהחוקרים חשבו לחזור בשנה האחרונה ארצה. עוד עולה, כי הסיבה המרכזית ש-90% מהחוקרים עוזבים את הארץ לחו"ל היא לא הכסף אלא האתגר והאפשרות לרכוש ניסיון מקצועי בשיטות המחקר המתקדמות יותר. הסיבה הפופולרית ביותר לחזרתם של אלו, היא הקשר למשפחה וחברים.

מעבדה. בישראל משקיעים פחות במחקר.
מעבדה. בישראל משקיעים פחות במחקר.

לא מוצאים עבודה בארץ
אין ספק כי ישראל היא מדינה שבורכה במשאבי אנוש מצויינים, אך למרבה הצער הפכנו לאחת היצואניות הגדולות בעולם לסחורה מבוקשת זו מסיבות שונות ומשונות ובעיקר השקעה כספית נמוכה במחקר. אחת המדינות הפופולריות להגירת החוקרים היא ארה"ב, שם ישראל נמצאת בראש רשימת החוקרים הזרים שעובדים בתחומה ממדינות העולם המערבי וביחס לאוכלוסייה המקומית.

98% מהחוקרים הגולים טוענים בסקר שלא היו יכולים למצוא משרה דומה לזו בה הם עובדים כעת בארץ, לא באקדמיה ואפילו לא בשוק החופשי. לפי הסקר, התקופה הטובה ביותר להשיב את החוקרים ארצה היא אחרי 4 השנים הראשונות בהן מתמחים החוקרים ולומדים את המקצוע, בתקופה זו, רוב החוקרים יעדיפו להישאר ולהשלים את ההכשרה. אחרי 4 שנים הם לרוב ישמחו לחזור ארצה אם תהיה להם הצעה מתאימה. חוקרים ששוהים כבר 13 שנים מחוץ לישראל לרוב כבר לא יחזרו ארצה וימשיכו לחיות את חייהם בחו"ל.

משרד התמ"ת יחזיר
הסקר החדש רק הוסיף לרצונו של משרד התמ"ת להחזיר את החוקרים הטובים במדינה ארצה. כבר בימים אלה הם מציעים תמריצים לחוקרים שישובו ארצה והמשרד מבטיח כי הממשלה תזרים כספים ליצירת משרות מחקר חדשות.

"ישראל בורכה בהון אנושי מהמשובחים בעולם, ואם לא נשכיל לנקוט עמדה היום נפסיד את המערכה הגלובלית", מסכם שר התמ"ת, אלי ישי. במשרד מבטיחים כי סקר דומה ייערך בקרוב גם אצל אנשי ההיי-טק ובתחומים מבוקשים נוספים.

אנחנו ניתן לך את כל
המידע שיחסוך לך
הרבה זמן וכסף!
השאר/י פרטים לייעוץ
לימודים חינם!
באנר פירסומי
מה מתאים לך ללמוד?
יש לבחור שיטת חיפוש, להזין את התחום
וללחוץ על אייקון החיפוש
סוג לימודים
  • מכינות, בגרות ופסיכומטרי
  • לימודי תואר ראשון
  • הנדסאים
  • לימודי תואר שני
  • קורסים ולימודי תעודה
  • לימודים בחו"ל
  • לימודי תואר שלישי
קטגוריה
תחום
איזור
345
מקצועות
2538
מוסדות
17566
מסלולי לימוד