וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עבודה מטרידה

אביטל מולאי

10.6.2010 / 9:40

יותר משליש מהנשים העובדות הוטרדו מינית בזמן עבודתן. כ-40% מהנשים חשות שמקום עבודתן אינו בטוח מפני הטרדה מינית

מדובר בממצאים ראשוניים העולים מסקר מקיף שעורך כעת מינהל מחקר וכלכלה במשרד התמ"ת בנושא הטרדה מינית בעבודה. הסקר נועד לבחון את מימדי ההטרדה המינית בישראל במקומות העבודה, ולמפות את התייחסותן של הנשים לתופעה. בנוסף לכך, נערך בסקר ניסיון להצביע על המחיר הכלכלי שמשלמות נשים שהוטרדו במונחים של אובדן ימי עבודה ושעות עבודה, וכן לבחון את ההשלכות על תפקודן היומיומי במקום העבודה.

הנתונים הנוכחיים מתבססים על ניתוח של מדגם מייצג של למעלה מ - 1,100 ראיונות עם נשים עובדות. בשלב השני של הסקר ירואיינו עוד כ-1,000 נשים עובדות. עם תום עבודת השדה מינהל המחקר והכלכלה במשרד התמ"ת ידווח על הממצאים בשלמותם.

הממצאים הראשוניים

שיעור הנשים שהוטרדו מינית בעבודה עומד על 35%-40% שליש מתוכן הוטרדו בשנה האחרונה. כ 40% מהנשים חשות שמקום עבודתן אינו בטוח מפני הטרדה מינית.

19.2% מהנשים שדיווחו שהוטרדו מינית, העריכו כי עקב ההטרדה המינית בעבודה, היכולת שלהן להפיק ולייצר ירדה.

7.3% מהנשים שדיווחו שהוטרדו מינית בעבודה בשנה האחרונה, נעדרו מהעבודה עד חודש ימים בשל ההטרדה . ובנוסף לכך כ- 5% דיווחו שהן, קיצרו את ימי העבודה שלהן בשל ההטרדה.

מבין הנשים שהוטרדו בשנה האחרונה כ-17% עזבו את מקום העבודה בשל ההטרדה המינית ועוד פחות מ-2 אחוזים נשארו במקום העבודה אך עברו לתפקיד או מחלקה אחרת.

69% מהנשים שדיווחו על הטרדה מינית ציינו שההטרדה כללה הצעות בעלות אופי מיני, 47% ציינו התייחסויות המופנות לאדם ומתמקדות במיניותו, 22% ציינו מעשה מגונה, 10% ציינו ביזוי או השפלה של אדם ביחס למינו או מיניותו, ו-7.7% ציינו סחיטה באיומים.

לא מתלוננות

מהנשים שדיווחו כי הוטרדו מינית דיווחו על הטרדות חוזרות ונישנות ועוד 34% דיווחו על הטרדה שחזרה מספר פעמים . למרות זאת רק 9.5% מהנשים שדיווחו על הטרדה מינית הגישו תלונה לגורם כלשהו . מבין הנשים שבחרו שלא להגיש תלונה 68% טפלו בנושא לבד, 24% לא חשבו כי יש צידוק בהגשת תלונה.

מבין הנשים שדיווחו על הטרדה מינית, כ- 73% מהנשים שהוטרדו דיווחו שהמטריד עובד באותו מקום עבודה, כאשר בשאר המקרים המטריד הינו גורם חיצוני הבא בקשר עם מקום העבודה כגון לקוחות, ספקים וכיו"ב.

מקרב הנשים שדיווחו כי המטריד עובד באותו מקום עבודה ,64% ציינו שהמטריד נמצא בעמדה בכירה יותר מן המוטרדת. 29% מהמוטרדות ציינו שהמטריד הינו עמית לעבודה בעל אותו מעמד, ו- 7% מהמוטרדות ציינו שהעובד נמצא בעמדה נמוכה מזאת של המוטרדת.

בנוסף לשאלות שנשאלו ביחס לעצמן, הן נשאלו האם הן מכירות לפחות חברה אחת בעבודה שהוטרדה מינית בעת עבודתה. 10% מכלל הנשים ציינו שהן מכירות חברה כזאת וב- 40% מהמקרים הללו החברה אף הגישה תלונה בנוגע להטרדה.

מנהל מינהל מחקר וכלכלה בני פפרמן ממשרד התמ"ת הוסיף שהסקר נועד לעורר שיח ציבורי ולהעלות את המודעות לתופעת ההטרדה המינית בעבודה ולנחיצות שבשמירה על מרחב מוגן לנשים עובדות, וכן לקדם את השיח הציבורי הקשור בתופעה. הסקר ישמש כתשתית לבניית תוכניות למניעת הטרדה מינית בעבודה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully