וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אין עבודה לכבדי השמיעה

אביטל מולאי

27.5.2010 / 8:58

שיעור המובטלים בקרב כבדי שמיעה כפול משיעור המובטלים בכלל האוכלוסייה. שליש מהמועסקים חוו אפליה או יחס לא הוגן בעבודה על רקע לקות השמיעה

לקות שמיעה היא אחת הלקויות הנפוצות ביותר בישראל ובעולם, כאשר כ-10% מהאוכלוסייה סובלים מירידה בשמיעה הפוגעת בתפקוד השוטף ואחד מכל שישה אנשים בגילאי 40-65 מוגדר ככבד שמיעה.

מינהל מחקר וכלכלה מפרסם ממצאי סקר בקרב כבדי שמיעה בישראל בשיתוף ארגון 'בקול'. הסקר מראה תמונה עגומה, לפיה שיעור המובטלים בקרב כבדי שמיעה כפול משיעור המובטלים בכלל האוכלוסייה ועומד על 14.8% לעומת 7.6% בהתאמה.

ממצאים נוספים של הסקר

63% ממחפשי העבודה חשים שלקות השמיעה מקשה במידה רבה או במידה רבה מאד על מציאת מקום עבודה.

31% מהמועסקים חוו אפליה או יחס לא הוגן בעבודה על רקע לקות השמיעה.

29% סבורים כי לקות השמיעה פוגעת בסיכוייהם להתקדם בעבודה.

82% ממרכיבי מכשיר שמיעה ו- 85% ממרכיבי שתל דיווחו שהמכשיר שיפר את איכות החיים שלהם במידה רבה או במידה רבה מאוד, בהשוואה למצבם ללא המכשיר.

22% מלקויי השמיעה המועסקים חשים שלקות השמיעה מקשה במידה רבה, או במידה רבה מאד, על יצירת קשרים חברתיים במקום העבודה.

33% בלבד מלקויי השמיעה המועסקים מודעים לכך שהמדינה נותנת סיוע כספי למעסיקים בכדי להתאים את מקום העבודה לעובדים בעלי לקות שמיעה.

עוד נמצא בסקר כי ככל שלקות השמיעה חמורה יותר, שיעורי האבטלה גבוהים יותר ומגיעים ל-19.0% בקרב בעלי לקות שמיעה חמורה. נשים לקויות שמיעה מתקשות במיוחד במציאת עבודה: שיעור האבטלה בקרב נשים עומד על 18% לעומת 11% בקרב גברים לקויי השמיעה.

השפעות על מגוון תחומי חיים

מהסקר עולה שלקות השמיעה משפיעה על מגוון תחומי חיים, כולל על מצבו המשפחתי של הפרט, כאשר שיעור הרווקים בקרב לקויי שמיעה בגילאי 20-44 גבוה משמעותית מהאחוז המקביל בכלל האוכלוסייה היהודית (52% לעומת 40% בהתאמה).

בנוגע לתחושות ומצבים רגשיים נמצא כי 15% מקרב אנשים עם לקות שמיעה חשים בדידות לעיתים קרובות לעומת 9% בכלל האוכלוסייה.

שר התמ"ת בנימין (פואד) בן אליעזר מציין כי משרד התמ"ת שם את נושא שילוב אנשים עם מוגבלות כיעד מרכזי בשנת העבודה הנוכחית, ומקיים פעילויות רבות על מנת לקדם את התעסוקה של אוכלוסיה זו. לדברי בן אליעזר הפעילות במשרד מתמקדת ב-2 מישורים: העצמת בעלי מוגבלויות להקים עסקים קטנים ובינוניים משלהם, יחד עם פעילות לשכנוע מעסיקים כי בעלי המוגבלויות יכולים לעשות כל עבודה, ובצורה טובה מאוד.

אוכלוסיית הסקר

הסקר נערך בקרב מדגם של 2,500 אנשים לקויי שמיעה מתוך מאגר של כ- 6,600 אנשים עם לקות שמיעה המצוי בארגון 'בקול'. בשלב הראשון נשלח בדואר לבתי הנדגמים שאלון הסקר למילוי עצמי. בשלב השני, אותרו נדגמים שלא השיבו על שאלון הדואר והתבקשו להשיב על השאלון במסגרת ראיון טלפוני. הנתונים המתפרסמים מתבססים על ניתוח תוצאות 850 שאלונים מלאים שהתקבלו בשני הסבבים.

20% מהמשיבים הם לקויי שמיעה מלידה. הסיבות הנפוצות ללקות השמיעה הם: מחלה (17%), סיבה תורשתית (16%), חשיפה לרעש (15%) וגיל מבוגר (13%). ל-35% מלקויי השמיעה יש בן משפחה מדרגה ראשונה שגם הוא לקוי שמיעה.
82% ממרכיבי מכשיר שמיעה ו-85% מקרב מרכיבי שתל שבלול, השיבו שהמכשיר שיפר את איכות החיים שלהם במידה רבה, או במידה רבה מאד, לעומת מצבם ללא המכשיר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully