וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פסיקה בארה"ב: צפון קוריאה סייעה לחיזבאללה בחציבת מנהרות

שופט פדרלי בוושינגטון הבירה קיבל תביעה אזרחית שהגישו תושבי צפת, ופסק כי קוריאה הצפונית ואיראן אחראיות לנזקים ממלחמת לבנון ה-2. "נסראללה בעצמו התאמן בקוריאה"

בית משפט פדרלי בארצות הברית קבע כי קוריאה הצפונית ואיראן אחראיות לנזקים שנגרמו בשל שיגורי הרקטות לעבר צפון הארץ, במהלך מלחמת לבנון השנייה. איראן מימנה סיוע צבאי לארגון הטרור, ואילו קוריאה סייעה בחציבת מנהרות בגבול בין ישראל ללבנון.

השופט רויס למברת מבית המשפט של מחוז קולומביה, דן בחודשים האחרונים בתביעה אזרחית שהגישה משפחה של אזרחים אמריקניים, שבתיהם נפגעו מירי הקטיושות ששיגר חיזבאללה בקיץ 2006. על התביעה חתום הרב הישראלי-אמריקני חיים קפלן, מראשי חב"ד בצפת. הוא הגיש בעבר כמה תביעות בארה"ב נגד ארגוני טרור שונים. ב-2011 אף ניסה קפלן לתבוע את רשת אל-ג'זירה, בטענה כי סייעה לטווח את שיגורי הרקטות של חיזבאללה. תביעה זו נדחתה.

השופט למברת קיבל אמש (רביעי) את התביעה שהגיש קפלן ב-2010, ופסק כי "קוריאה הצפונית ואיראן אחראיות לנזק, משום שהן סיפקו תמיכה וממון למחבלים ששיגרו את הרקטות לעבר ישראל, וגרמו לפציעתם של התובעים". בית המשפט ימנה בהמשך נציג שיקבע האם התובעים זכאים לפיצויים כספיים. שתי המדינות לא הגיבו לתביעה.

"משגרי הרקטות נבנו במיוחד עבור חיזבאללה"

בפסיקה, המשתרעת על פני 18 עמודים, כתב השופט כי "קוריאה הצפונית סיפקה לחיזבאללה מגוון רחב של תמיכה ומשאבים, כולל אימונים צבאיים, הדרכה מודיעינית וסיוע בבנייה מערכת עצומה של תשתית צבאית תת-קרקעית, מנהרות, בונקרים, בסיסים ואתרי איחסון בדרום לבנון". בהתייחסו למערכת המנהרות בגבול הצפון, כתב השופט למברת כי "זו תשתית שמזכירה במאפייניה ובתצורתה את המערכות בגבול המפורז, המפריד בין שתי הקוריאות".

עוד נכתב כי "קוריאה הצפונית עבדה בתיאום עם איראן וסוריה, כדי לספק מרכיבי רקטות וטילים לחיזבאללה. קוריאה שלחה את המרכיבים האלה לאיראן, שם הורכבו והועברו לחיזבאללה בלבנון, דרך סוריה (...) והם שוגרו לעבר מטרות אזרחיות בישראל".

לקריאה נוספת:
ביהמ"ש הכריע: "אל-ג'זירה" לא סייעה לחיזבאללה

נאום של מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה. ביירות, יוני 2013. AP
לפי עדות שהושמעה בבית המשפט, נסראללה התאמן בקוריאה הצפונית/AP

אחד העדים במשפט היה פרופ' ברוס בכטול, מומחה בעל-שם לתעשיית הנשק של קוריאה הצפונית. בשימוע שנערך בשנה שעברה הוא אמר כי הרקטות שהועברו לחיזבאללה היו בקוטר 107 מ"מ ו-122 מ"מ. לדבריו, רקטות אלה מורכבות בדרך כלל על משגר מרובה-קנים.

"משגרי הרקטות שהועבר לחיזבאללה היו שונים. משגרים אלה היו חד-קניים, כדי שהם יוכלו לשגר רקטה אחת - ולברוח לפני שמגיעים אליהם עם מטוסים או תותחים. אלה היו משגרים, שלמעשה נבנו במיוחד על ידי קוריאה הצפונית עבור חיזבאללה".

בכטול העיד כי קוריאה הצפונית גם סיפקה אימונים בשטחה לאנשי חיזבאללה כבר בשלהי שנות ה-80, בהם חסן נסראללה ומוסטפא באדר א-דין (גיסו של עימאד מורניה והנאשם ברצח ראש ממשלת לבנון, רפיק חרירי). בכירים אחרים שביקרו בקוריאה הם איברהים עקיל, ששימש כראש מערך המודיעין של חיזבאללה, ועוד כ-100 מפקידים בארגון".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully