וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מסמכי "ויקיליקס": טורקיה סייעה לאל-קאעדה בעירק

ניר יהב, כתבתו לענייני ערבים

25.11.2010 / 9:33

ערב החשיפה הבאה של אתר ההדלפות המחתרתי, מגלה העיתון "אל-חיאת" כי מסמכים שבידי האתר עלולים לפגוע קשות ביחסי וושינגטון-אנקרה. בין היתר עולה גם כי ארה"ב סייעה למורדים הכורדים

"ויקיליקס" ממשיך לספק כותרות ולזרוע מבוכה, והמתח לקראת החשיפה הבאה של מסמכים שהודלפו לאתר האינטרנט המחתרתי הולך וגובר.

העיתון הערבי "אל-חיאת" היוצא בלונדון מפרסם הבוקר (חמישי) כי מסמכים שבידי ויקיליקס כוללים מידע שעלול לפגוע קשות ביחסים בין ארה"ב לטורקיה. הדברים הללו מתפרסמים לאחר שאמש הזהיר הפנטגון כי החשיפה הבאה של האתר, שתכלול כנראה מסמכים ממחלקת המדינה האמריקאית, עלולה לגרום נזק רב לארה"ב וליחסיה עם בעלי בריתה בעולם, נראה כי החשש מתחיל להתממש.

בין היתר, מתברר, כוללים המסמכים הוכחות לכך שטורקיה איפשרה להעביר נשק לארגון אל-קאעדה הנלחם בארה"ב, ואילו ארה"ב סייעה למורדים הכורדים בטורקיה, הנלחמים נגד השלטון המרכזי באנקרה. יש לציין כי מדובר במסמכים שכבר הועלו לאתר בקבוצת המסמכים הקודמת שעסקה בעיקר בפעילות צבא ארה"ב בעירק (אך עד כה לא נחשפו בתקשורת), ולא במידע מתוך החשיפה הבאה.

המסמכים המדוברים, מגלה "אל-חיאת", חושפים בין היתר כי שלטונות אנקרה איפשרו העברת נשק וכסף ללוחמי אל-קאעדה בעירק, דרך הגבול המשותף. עוד עולה מהם, כי טורקיה היתה מעורבת בפעולות טרור בעירק, ואף מימנה פיצוץ של גשר בבגדד.

נשק "מתוצרת טורקיה" בידי טרוריסטים בעירק

באחד הדו"חות המוזכרים בעיתון, מסופר על אזרח עירקי שהתגורר בטורקיה ונהג לספק לאל-קאעדה בעירק גז לצורך ביצוע פיגועים. עוד מסופר על כך שבדירתו של פעיל טרור שנעצר בעירק ב-2009 נתפסו גם אקדח ותחמושת שנכתב עליהם "תוצרת טורקיה". כן דווח על מסמך המפרט, בקוד סתרים, על כך שנשק ותחמושת הועברו מטורקיה לבגדד לשם הוצאה לפועל של פיגועים.

זו אינה הפעם הראשונה שטורקיה זוכה לאיזכור במסמכי ויקיליקס שמתפרסמים. במסמכים קודמים שפורסמו, נכתב כי קבוצות איסלמיות טורקיות קיצוניות היו הברוטליות ביותר במלחמה באפגניסטן, כשתקפו מוצבים של כוחות נאט"ו במדינה ב-2007.

מנגד, גם לאנקרה יש סיבות לכעוס על וושינגטון. בין היתר, מגלה אחד המסמכים כי ארה"ב סיפקה בחשאי סיוע ללוחמים הכורדים שמנהלים נגד טורקיה מלחמה מאז 1984. על פי המסמכים, הכוחות האמריקאים שפעלו בעירק נמנעו ממעצר לוחמים כורדים ואף השאירו כלי נשק לאותם לוחמים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully